► Positive feedback (Положительный отзыв)
Отзываясь о чем-либо положительно, будьте конкретны – собеседнику важно понять, что именно он сделал хорошо. Поэтому фразы общего характера следует дополнять конкретной похвалой.
• Well done! – Отлично (сделано / сработано)!
• Nice work! / Great job! – Прекрасная работа!
• First class! – Первоклассно!
• Impressive work! – Впечатляющая работа! / Впечатляюще!
• Very professional! – Очень профессионально!
• I was quite impressed with... – Я весьма впечатлен...
• It was amazing / great how you were able to... – То, как вы… – это восхитительно / потрясающе!
• I appreciate that you were... – Я очень ценю то, что вы...
• I am very pleased with... – Мне очень приятно, что вы...
• I'd like to commend you for... – Я хотел бы похвалить вас за...
• As a token of appreciation... – В качестве знака моей высокой оценки...
• I am thankful to you for – Я благодарен вам за...
Примеры:
• Nice job! It was amazing how you were able to trace the connection between two businesses.
• Impressive work, Alex! I am very impressed with the way you manage your team! No shouting, no reprimanding – and they are efficient and enthusiastic! It is drastically important to be a supportive manager. As a token of appreciation, I have put you on our corporate promotion list.
• Caroline, it is first class work! I would like to commend you for the clarity, with which you have exposed the drawbacks of our business-plan. We really needed your point of view.
► Negative feedback (Отрицательный отзыв)
Давая отрицательный отзыв, следует также быть конкретным, в противном случае собеседник не будет знать, что именно и в каком направлении ему следует исправить. Излагайте факты без эмоциональной оценки, а после этого выразите уверенность в том, что вашему собеседнику по силам исправить положение.
Примеры:
• I've noticed that the team has some problems communicating. Catherine says that Dereck didn't give her the requirements for the report. Is there anything I'm misinterpreting?
• I have found a few mistakes in your yesterday email to the client. Please, take some time to re-read and re-check your emails before they are sent. I am giving you this feedback because I want you to succeed.
• Jeremy, I can see some difficulties with this application form. How about adding more details in the «Previous Records» section? I am saying this, because I believe in you and what you are capable of.
Избегайте давать отрицательный отзыв сразу после похвалы (например, «вы отлично оформили стенд, но вам следует поработать над содержанием»). В этом случае похвала, сказанная до «но», воспринимается не всерьез, а лишь как дань вежливости, призванная «подсластить пилюлю». Попробуйте использовать «и» вместо «но».
Пример:
• Emma, I really like this presentation! The infographics are very impressive and if you organize your conclusions in a structured manner, you will have a set of very strong points.
Watch out!
• Слово staff означает «штат (работников), персонал».
Примеры:
• They employ a total of 200 staff.
• The staff is very proficient.
• Похожее слово stuff означает «субстанция, предметы, явление, идеи, занятие, название которых неизвестно говорящему или называть которые нет необходимости».
Примеры:
• I’ve got some sticky stuff on my shoe.
• What is this terrible stuff? – I think it's Mary’s apple pie.
• You will find a lot of interesting stuff in this book.
Sounding natural!
We'll cross that bridge when we come to it means Let's not talk about that problem right now.
Example: And how about his promotion? — We'll cross that bridge when we come to it. We have a lot of work to concentrate on right now!